BLOG

Kwaliteit: de klant wil consistentie

Elke dag stroomt je koffie trouw uit je automaat. De geur altijd even verleidelijk, de smaak precies wat je verwachtte. Hoe kan dit natuurproduct zo stabiel zijn, terwijl de koffieplant zo gevoelig is voor alle invloeden van buiten? Smaakconsistentie van vriesdroogkoffie is een kwaliteitsfactor waar Fortune Coffee en TB Brown samen intensief aan werken.

‘Dagelijks zijn zo’n tachtig bussen van Fortune Coffee op de weg. Het bezit van zo’n groot marktaandeel steunt op vertrouwen in het merk. Dat vertrouwen kan je alleen maar verdienen door betrouwbaar te zijn. Door de beloftes na te komen die wij doen als bedrijf en met onze producten. Al onze koffie is een private label. Op elke zak die wij verkopen staat onze naam én de productnaam die een specifieke smaakbelofte vertegenwoordigd. En die smaak moet het hele jaar door hetzelfde zijn. Dat is een flinke uitdaging, want koffie is een natuurproduct.’ 

Invloeden

‘Koffie is een gevoelige plant die sterk reageert op klimaatschommelingen. Te weinig zon kan ervoor zorgen dat de koffie minder zoet is. Maar stijgen de temperaturen te veel, dan wordt een koffieplant vatbaarder voor ziektes. Wanneer de invloeden sterk wisselen, heeft dat effect op de oogst. De smaak van de koffieboon is bijvoorbeeld anders. Of de opbrengst is veel lager, waardoor de koffieprijs stijgt. Wij hebben smaakprofielen afgesproken met TB Brown. Natuurlijk maakt het uit of de koffie uit Brazilië komt, Colombia of Oeganda. Maar uiteindelijk is consistentie in de smaak leidend. Dan moet je op je producent kunnen vertrouwen, wetend dat hij hier continue op inspeelt. Wij merken dat TB Brown hier heel zorgvuldig mee omgaat.’

Doorproeven

‘Consistentie waarborgen wij met smaaktesten. Met hulp van onze Barista gaan wij regelmatig een blinde test aan. Dan kijken we: klopt ons assortiment nog met de smaken die we willen bieden? Proef je de smaak nog op een goede manier? Mochten we een verandering opmerken, dan gaan we met TB Brown het gesprek aan om de oorzaak te achterhalen. Samen zoeken we naar de gewenste factoren om de smaak weer kloppend te krijgen. Misschien moeten we de koffiebonen uit een ander land inkopen. Of kunnen we andere melange toevoegen. Hierbij zijn prijs en certificering belangrijke factoren om mee te nemen in de overwegingen. Het is prettig om met TB Brown op te trekken in dit proces. Hun waardes komen overeen met die van Fortune Coffee en de gezamenlijke belangen zijn groot om consistentie te behouden. We zijn allebei bereid om daar ver voor te gaan.’